Regles doloroses. Mite o realitat?

Índex de Continguts

Has sentit alguna vegada la frase “la regla no hauria de fer mal”?

Que ens ho diguin a les que, com jo, patim de molèsties de forma recurrent cada mes. Nosaltres sabem que el mal de regla és molt real, així que la frase ens pot fer sentir culpables d’estar fent alguna cosa que ens provoca aquest dolor.

La regla no hauria de fer mal, però el dolor menstrual és habitual i, generalment, normalitzat o menystingut per qui no el pateix.

Com a societat, hauríem de tenir clar que la dismenorrea o regla dolorosa és real i que, a vegades, els dolors i símptomes que provoquen són tan extrems que impacten de forma directa en la qualitat de vida de moltes dones, incapacitant el seu dia a dia.

Sembla que comencen a prendre’ns seriosament amb la nova llei d’incapacitat temporal per menstruació dolorosa, una llei no exempta de polèmica i controvèrsia que, de moment, deixaré de costat 🙂

Intentem posar una mica de claredat.

Primer de tot, les menstruacions doloroses existeixen i tenen un terme mèdic: dismenorrea. No s’ha de confondre amb la síndrome premenstrual, de la qual parlaré en un altre post d’aquest blog, encara que, per descomptat, no són excloents.

Tipus de dismenorrea o cicles menstruals dolorosos

Hi ha dos tipus diferents:

  1. La dismenorrea primària on el dolor ve provocat pels còlics menstruals, acostuma a centrar-se en els dies anteriors al sagnat i tendeix a disminuir després del primer dia de regla.
  2. La dismenorrea secundària, provocada per alguna patologia (quistos ovàrics, endometriosis, miomes…) Un dolor més intens, que es pot presentar en qualsevol moment i perdurar en temps. Per això és molt important prestar molta atenció als dolors menstruals i, si són intensos i freqüents, acudir al metge per fer un examen físic que descarti alguna de les patologies mencionades anteriorment.

Els símptomes de la regla dolorosa poden ser molts, però els més comuns són:

  • Nàusees
  • Còlics
  • Vòmits
  • Dolor lumbar
  • Diarrea
  • Debilitat física i fatiga
  • Desmais
  • Mal de cap i migranyes

En aquest post em centraré en un d’aquests símptomes, els còlics menstruals (sobre els en parlarem més endavant en aquest blog).

dolor de regla noia posicio fetal

Què són els còlics menstruals?.

Estic 100% segura que si estàs llegint aquest post saps de què t’estic parlant. Pot ser pateixes dolor recorrent durant el cicle o bé en ocasions puntuals, però quan sents parlar de còlics menstruals saps a què em refereixo.

Efectivament, és aquell dolor intens situat a l’abdomen i pelvis que pateixes abans de la regla o durant els primers dies de sagnat. És un dolor punxant i espasmòdic semblant a una rampa però més dolorós, d’aquests mals que et dobleguen i et fan abraçar-te la panxa.

Qué provoca els dolors menstruals?

El còlic menstrual és un dolor provocat per la contracció i dilatació involuntària de l’úter d’una manera espasmòdica, aguda i intensa què es pot deixar notar en l’abdomen, pelvis o espatlla.

Així doncs, l’úter, igual que en donar a llum, es contrau involuntàriament. Aleshores, no és d’estranyar que moltes sentim els còlics com contraccions de part. Així de doloroses poden arribar a ser les regles.

No es pot parlar de dolor menstrual sense mencionar les prostaglandines. Et sonen?

Les prostaglandines són una combinació de substàncies que segrega l’endometri (mucosa temporal que recobreix l’interior de l’úter) quan està a punt per deixar-se anar. Es segrega perquè l’úter es contragui i així l’endometri es pugui despendre més fàcilment i sortir amb la menstruació.

Les prostaglandines són molt necessàries per a la menstruació, però l’accés és una de les principals causes dels còlics. Si les prostaglandines són excessives, l’úter es pot contraure més violentament, es redueix el flux sanguini i el subministrament d’oxigen al teixit muscular provocant dolor. També afecta les terminacions nervioses de l’úter, fent-les més sensibles al dolor.

I, saps què més? Les prostaglandines s’associen a la inflamació, i els òrgans inflamats segregant més prostaglandines. És un peix que es mossega la cua, ja que la inflamació empitjora altres símptomes de la regla dolorosa.

“Un excés de prostaglandines produeix la contracció més violenta de l’úter produint còlics i tendència a la inflamació que empitjora altres símptomes de la dismenorrea”.

Com alleugerir els còlics?

Per alleugerir els còlics és important aconseguir reduir la secreció excessiva de les prostaglandines, reduir la inflamació i augmentar el flux de sang uterí.

Però, com ho faig?. Et preguntaràs…

Aquí et deixo 8 tips que poden ajudar-te a fer que els teus dolors menstruals siguin més portables:

1. Aplicar calor

Encara que és una recepta mil·lenària (pregunta-li a la teva àvia) no es pot subestimar. Estudis científics confirmen que la calor relaxa la contracció dels músculs, actua sobre el sistema nerviós activant els receptors que bloquegen el dolor reduint la sensació de mal.
La calor augmenta el flux sanguini. La calor augmenta el flux sanguini, aportant més quantitat d’oxigen, augmentant l’elasticitat dels teixits i reduint les molèsties.

I, saps què? És un remei econòmic que no té efectes secundaris.

Pots aplicar calor de moltes maneres: amb panys calents com feien les àvies, amb coixins de llavors o amb un haramaki.

Potser et preguntes què és un haramaki, ja que no tothom els coneix. D’entrada et diré que es tracta una peça tubular d’origen japonès que ajuda a autoregular la nostra temperatura corporal.

El gran avantatge del haramaki davant d’altres sistemes radica en el fet que el pots portar posat tot el dia i t’acompanya on vagis. És còmode de portar, discret, no cau i ofereix una calor constant i regular. No necesitas de preparatius.

Si vols saber més sobre què és un haramaki, acompanya’m.

Si ets de les que opta per portar un haramaki, aquí et deixo un tip que a mi m’encanta: pots ruixar amb una mica d’essència de lavanda el haramaki o aplicar-lo amb un suau massatge al teu abdomen perquè el seu aroma relaxant t’acompanyi tot el dia.

2. Seguir una dieta sana i regular

Ja sé que amb el ritme de vida que portem a vegades es fa complicat, però amb alguns petits canvis en la teva dieta, com evitar el consum de processats i ingerir més verdura, fruita i, en general, consumir aliments baixos en greixos, t’ajudan, no només, a alleugerir els dolors de la dismenorrea, sinó a la nostra salut en general.

Igual d’important és que aquesta dieta sana es mantingui en el temps d’una forma regular, seguir uns horaris, no saltar-se àpats, i mantenint les quantitats. Com més regular puguis ser amb la teva dieta i horaris més fàcil li serà al teu cos acostumar-se i equilibrar-se.

3. Incorporar suplements i súper aliments durant el període

  • L’aigua i les infusions seran els teus millors aliats. Mantingues-te súper hidratada.
  • El gingebre amb el seu poder antiinflamatori és un regal de la natura, tan efectiu com alguns medicaments.
  • La canyella és un altre conegut antiinflamatori, i, a més a més La seva principal substància activa, l’eugenol, actua com a inhibidor de les prostaglandines.
  • Ah! La xocolata negra (menys sucre, més cacau) és rica en magnesi, del qual no anem sobrades durant la regla. Així que no és d’estranyar el nostre cos sàviament ens demani xocolata. A més és un reconegut antidepressiu: una mica de “subidón” de xocolata t’ajudarà.
dolor de regla taza infusio i haramaki
Què et semblaria una infusió combinada de gingebre i canyella? Bona, no?.

4. Fer exercici de forma regular

És molt important que cada una trobi quin exercici en particular l’ajuda durant la regla, és una elecció molt personal d’acord amb les particularitats de cada cos. Algunes estem encantades amb la pràctica d’exercicis aeròbics com córrer o ballar durant la menstruació, i altres necessiten un exercici més pausat com el ioga o el pilates. Et recomano que investiguis i descobreixis el que millor et vagi, ningú pot investigar què és el millor per tu, a banda de tu mateixa!.

5. Baixar el nivell d’estrès

Sí, ja sé que ara mateix estàs rient. Com si fos tan fàcil reduir el nivell d’estrès amb el ritme que ens imposa la societat. Sabies que com més estrès aguantes al mes més dolorosa pot ser la teva menstruació?

Et dono uns tips ràpids i fàcils per controlar l’estrès durant el teu dia:

  • tanca els ulls uns minuts i intenta visualitzar un espai bonic i relaxant (sí, ja sé que et sona del “Club de la lluita” però funciona, de veritat, prova-ho).
  • deixa anar, encara que no tinguis motius, tres riallades sent alegria dintre teu.
  • canta una cançó que t’agradi (tranquil·la, ho pots fer en veu baixa).

Aquestes són petites coses que pots fer en qualsevol lloc, en el metro de camí a la feina o al lavabo si no trobes un lloc íntim.

I, per últim, si vols regalar-te un antiestrès potent, medita una hora al dia, connectaràs cos i ànima i et donarà un break del dia a dia.

6. Deixar de fumar

Què puc explicar-te que no sàpigues, fumar ens perjudica a tots els nivells i, oh! Sorpresa!, les fumadores tenim més risc d’experimentar còlics menstruals. Aquí ho deixo i cada una que decideixi.

7. Practicar sexe

Sí, si, no has llegit malament. Sembla ser què el sexe i els orgasmes poden ser un bon aliat per alleugerir els còlics. En alliberar endorfines tot és més portable. Depenent sempre del que et vingui de gust o et demani el cos.

8. Regalar-te auto cura

Aquest tip no està basat en estudis ni experiments científics, però per mi és la més elemental a la vegada que important. Cuidar-te durant la dismenorrea és bàsic, escoltar el teu cos i donar-li el que et demana, descans, menjar, moviment… i recorda que informar els altres que et passa facilitarà la convivència i serà més fàcil que respectin les teves necessitats.

Recorda que és totalment lícit i necessari aplicar frases com:

“Estic amb la regla i necessito baixar el ritme”.

“Prefereixo deixar estar aquesta conversa per un altre dia, estic menstruant i no em sento gaire empàtica”.

“Estic menstruant i m’agradarien moixaines i massatges suaus en comptes de sexe actiu”.

Però… I si continua fent mal?

Ningú coneix el teu cos com tu mateixa i el més important per ajudar a regular i alleugerir el malestar típic de la regla és prestar l’atenció que es mereix així que compara els teus cicles mes a mes, porta un registre dels símptomes, ja sigui en una aplicació, en un calendari menstrual o en una llibreta, i treu conclusions.
Saber què passa en el teu cos i aprendre a entendre que va millor per la teva salut és bàsic i necessari. Si tens dubtes, busca ajuda professional.

Si els teus còlics són recurrents, dolorosos i incapacitants. Si apareixen sobtadament o són molt aguts i persistents en el temps, no ho dubtis i busca una bona professional que t’atengui amb respecte i escolta activa. És important descartar que puguin ser símptomes d’una afecció més greu, com l’endometriosi.
Però recorda que Roma no es va fer en un dia, val la pena que dediquis temps i paciència en buscar la professional amb la qual et sentis escoltada i entesa, aquella amb la que congeniïs millor. No dubtis a provar abans de quedar-te amb una, hi ha molt bones professionals només has de trobar amb la qual encaixis millor.

Espero haver posat una mica de llum sobre els còlics menstruals, i si estàs en aquests dies, pren-t’ho amb calma, amb una infusió i una abraçada de Haramakimeu.

Si aquest contingut t’ha resultat interessant, pots compartir-lo amb altres persones a qui també pugui ser útil…

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on linkedin

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

9 − four =

Post relacionats